Alla inlägg under november 2008

Av Åsa - 19 november 2008 21:57

Idag fick jag se en klasskompis nyfödda bebis! Så liten och så söt! Och tänka att bara för knappa fyra månader sen så hade jag en som var lika liten! Tiden går så fort!

Och min stora kille som snart är hela fem år! Önskar jag kunde stoppa tiden ibland!

Men nån sa till mig att varje ålder har sin charm! Och så är det väl! Man följer sina barn och ser hur de utvecklas dag för dag! Bebisar som lär sig krypa, gå, prata. Små barn som spelar boll, klättrar i träd, bygger kojor. Barn som går till skolan, läser läxor, städar sitt rum... ;-)

Jo, varje ålder har nog sin charm och sina problem!

Men nog är de små så söta och så härliga!

Och kanske växer problemen med åldern... När de är små så är de trots allt ganska lättvindiga för det mesta (om det inte är något speciellt)! De är i ens närhet nästan jämt, tar sig ingenstans och man är hela deras värld!

Men snart är den tiden också förbi!

Blir det dags för en trea då????

Av Åsa - 15 november 2008 19:26

Här är de nästan lika gamla!


Av Åsa - 15 november 2008 19:19

Folk undrar om mina pojkar är lika!

Faktiskt kan jag inte säga att de är det. Visst finns det likheter, men de är nog mer olika än lika! Och ändå tycker de så mycket om varandra! De blir glada när de se varann och trots åldersskillnaden hoppas jag att de får mycket kul tillsammans!


Av Åsa - 14 november 2008 21:02

I dag var planen att vi skulle städa färdigt Davids rum! Eftersom sambon jobbat kväll denna veckan och var ledig idag, så tog han hand om barnen så jag fick sovmorgon! Vaknade 10,15 när Alvin vaknade till! Jisses! Så länge tror jag inte jag sovit på flera år!

Fast jag har ju varit i vaken och ammat i natt då förstås.

I alla fall. Vi skulle fixa till i sonens rum var tanken. Men vi kom ju upp ganska sent idag (fast han var ju på dagis, dit sambon skjutsat honom kl 9). Började med ett ärende till banken, sen hem igen och plockade lite med tvätten och amma. Sen var det dags att hämta på dagis och handla och den obligatoriska fikat hemma hos mina föräldrar! Sen hem igen och laga mat. Och så var det läggdags!

Men det var ändå en bra dag! Vi stressade inte, åt mat i lugn och ro och hade lite tid för varandra! Och det behövs ju också! Är väl egentligen viktigare än all städning i världen! Vi har nog sånna dagar ganska ofta! 

Men imorgon, då ska vi städa! Och så kommer svärmor, så jag måste nog göra en kaka till fikat också! Och på söndag ska vi till svärfar och hälsa på! Men måndag då ska det vara klart! Om jag hinner mellan amningar och lek med Alvin, när David är på dags!

För rummet går ju ingenstans! Men det gör tiden! Och vad är viktigast? Att ha tid för sina nära och kära eller städa???

Städa kan jag ju faktiskt göra när jag får tid när barnen är stora och inte vill umgås med mamma och pappa längre! Då kan jag ha så där fint som alla andra tycks ha hemma, med nyskurade golv och rent på alla bord och bänkar och alltid bäddat i sängarna och fina blommor lite varstans! 

Men nu är ju min tid med mina små! Det måste väl ändå besökare förstå? Man kan inte ha städat jämt när man har sånna gullpluttar som jag!

Av Åsa - 13 november 2008 21:25

David somnade själv i kväll igen! Han är så duktig! Jag vet att han borde lärt sig det för längesen, men läggning har ju inte varit något stort problem, så varför skulle vi ändra på något som fungerar!

Men nu med två barns så är det lite krångligare när man är ensam. Inte så lätt att få ihop det när de inte sover samma tider alla gånger! 

Så småning om så kommer de ju att göra det och då blir det samma rutiner för båda! Och lillebror somnar ju själv så honom borde det ju inte bli något problem med... kan ju hoppas i allafall!;-)

 

Av Åsa - 12 november 2008 10:03

Imorgon är det fullmåne!

Gillar inte fullmåne!

Katterna bli tokiga, man sover inte ordentligt och småttingarna krånglar! Tänk att en sak så långt bort från oss kan påverka oss så mycket! 

På förlossningen säger de att man kan se när det är fullmåne på att det föds fler barn det dygnet!

En arbetskamrat säger att det är 4 dygn efter fullmåne som många reagerar. Kanske det stämmer! Alvin är ju född fyra dygn efter, liksom tre andra härifrån! Lite lustigt att det i vår lilla stad är 4 st som blir födda på samma dag! 

Ja, det märks att det är babyboom i år i allafall!

Idag skulle vi fortsätta städa Davids rum, men nu sover både sambon och Alvin och David har gått till mormor och morfar! Vi får väl se om det blir något gjort! Sambon åker hemmifrån kl halv tre och då ska man ha hunnit äta innan och fixat. Det blir inte mycket tid över när han sover så länge...

Ja, ja! Rummet går ju ingenstans precis, så förr eller senar så blir det väl städat!

Av Åsa - 11 november 2008 21:32

Hur stor jag än blir så kommer jag alltid att vara lillasyster!

Mina syskon är 10 och 13 år äldre än mig. Ja, jag är en liten sladdis! (på 176 cm...)

Min syster har två barn - en som är 10 år yngre och en som är 13 år yngre än mig! 

Jag har alltså hamnat mitt i mellan! 

Jag är för ung för mina syskon och för gammal för mina syskonbarn (vilket ju är ganska logiskt egentligen, jag är ju moster, det hörs ju att man ska vara äldre då...)

Ibland blir jag lite ledsen att det är så! För ibland blir storasyster alldeles för storasystrig! :( Och storebror alldeles för storebrorsig!

Jag kommer aldrig upp på deras nivå och de får mig att känna mig så liten! Är nog inte med mening att de får mig att känna mig sån, men jag är lite avis på deras syskonrelation. De är ju mer jämställda!

Hur gammal jag än blir så kommer jag ju alltid att vara deras lilla lillasyster, med betoning på lilla!

Och det får mig att känna mig lite utanför. Jag försöker att inte ta åt mig och verkligen anstränger mig för att låtsas som ingenting, men det är inte så lätt alla gånger! Speciellt när hela familjen är samlad. Ibland känns det verkligen som om jag inte passar in! Jag är inte så gammal så jag kan prata med mina syskon på deras nivå, jag är inte så ung så de kan prata med mig som med mina syskonbarn. Det blir liksom bara - fel! 

Har nog bättre kontakt med min systerdotter, som är 13 år yngre än mig! Att hon, som är snart 20 år, vill umgås med mig är ju lite knepigt! Men kul!

Men hon tar ju sällan kontakt sjlälv. Det är ju nästan alltid jag som tar kontakt! Så egentligen så kanske det kvittar det också! 

Av Åsa - 11 november 2008 21:17

Undrar just om det är fler än jag som tar fram godispåsen när barnen somnat! Mathias jobbar kväll denna veckan (hatar dessa veckor...) så jag är själv med barnen.

Faktiskt somnade storebror själv idag! (till slut) Är nog för mycket att hoppas att det är ihållande...

Det är svårt när barnen kommer ur rytm! Igår somnade de båda vid samma tid ungefär, men idag sov lillebror lite för tidigt, så vi hann inte gå upp!

De skulle egentligen kunna somna i samma rum, men eftersom lillebror vaknar och vill ha mat, så kan de ju inte sova hela natten där! Så dumt! Så nu ligger en nere och en uppe och sover!

Men det kunde ju varit värre!

Ska äta upp mitt godis nu och mysa en yttepyttestund i soffan och sen ska jag väl göra mig i ordning själv så jag är färdig när lillebror vaknar och vill ha sista matslurken för natten!

Ovido - Quiz & Flashcards