Direktlänk till inlägg 28 januari 2009

Utkast till insändare

Av Åsa - 28 januari 2009 12:01

Baksidan av festivalen!
Vi fick ingen ny lekpark – men ett område fullt med kanyler, glas, urin och annan skit istället!

När jag hämtade min äldsta son på förskolan, passerar jag det omtalade området där festivalen blivit lovad att ha sin nya camping på!
Jag mötte två andra mammor med söner som bor ännu närmare området än min familj. De båda var arga och besvikna på kommunen och festivalledningen – precis som jag – och undrade hur man resonerat när ett sånt beslut tagits! Kanske en parentes för tillfället, men ändå värt att notera, att redan fjolårets festival gick över gränsen, då det var oväsen redan två dagar innan campingen öppnade! Vi boende i * har fått acceptera att festivalen växt och nu är en tredagars mer eller mindre dygnet runt-fest! Och det får vi helt enkelt finna oss i! Men där går också gränsen! Vi vill inte ha festival i flera dygn innan den egentligen börjar!
Vid förra årets festival var vi vakna mitt i natten redan på tisdagnatt! Och vi bor ändå en bit bort från dåvarande camping! Och då är det ”bara” oväsen som besvärar oss!
Redan då, när beskedet kom att ledningen för *festivalen tänkt sig att festivalen skulle bli större, undrade vi hur de tänkte! För oss är det inte möjligt att den kan bli större utan att det blir konsekvenser för oss som bor i området! Och betänk då att många här har bott här redan innan festivalen startade!
För vilka krav kommer nästa gång? Att de ska ha våra hus och trädgårdar också? Den tanken känns inte helt osannolik med de uttalanden som jag läst i tidningen den senaste veckan…

När jag läser om hur de säger att det ska bli en lugn camping kan jag inte annat göra än att skratta! Hur kan man lova att alla personer, som befinner sig på omskriven camping, inte har med sig glasflaskor, kanyler eller annat farligt med in på campingen? Att de inte kissar, kräks, eller annat utanför tältet? Att de inte förstör eller går in på tomterna runt om? Inte spelar hög musik klockan fem på morgonen? Att de inte utsätter våra barn för saker som vi föräldrar inte vill att de ska varken se eller höra?
För inte är väl tanken att det står en vakt varannan meter för att ta hand om berusade människor? Eller stoppa de som tänker kräkas, kissa eller annat som festivalbesökare har för sig vid för mycket av den alkoholhaltiga dryck som, faktiskt, är förekommande på en festival! Om nu inte berörda personer inom kommun förståt det!

Och har kommunen äntligen kommit underfund med att lekplatsen vid * också behöver ett lyft och sanerar och bygger en helt ny åt oss (istället för den upprustning av den andra lekparken som de faktiskt lovade för snart ett år sen i tidningen, men som vi inte sett röken av än…) med början på måndag efter festivalen? Och sedan sanerar hela området runt om?
För ingen kan väl uppriktigt tro att det inte kommer att ligga skräp, glas och säkerligen kanyler och annat på campingen och området runt om!
För man får faktiskt inte slänga skräp hur som helst, inte inta droger hur som helst, inte dricka på offentliga platser, men ändå så gör människor det! Så hur ska ni kunna stoppa alla campinggäster från att inte göra det? Här räcker inte att man säger till, har restriktioner osv! Hur kan ni över huvud taget ens tänka tanken att det ska vara en lugn camping?
När ni campar själva, går ni då och lägger er kl 22 och är tysta så andra runt om får möjligheten att sova? Knappast! Här talar vi dessutom om festivaldeltagare som är här för att festa! Ni kan knappast kräva att de ska ta det lugnare med tanke på de boende! (För ärligt talat vilken tonåring lyssnar på det?)

I vilken värld lever ni som fattat detta beslut utan någon som helst uppfattning om vad detta innebär för oss boende i *? Ja, inte är det min i all fall!

Försök förstå! VI VILL INTE HA CAMPINGEN VID VÅRA HUS OCH PÅ VÅR ENDA NÅGORLUNDA FUNGERANDE LEKPLATS! VI VILL INTE HA FESTIVALEN INPÅ VÅRA BARN!

Visst har det funnits en gång i tiden ett uttryck om att ”Hela * ska leva”! Innefattar inte det oss i * under festivalen också då?
Utifrån kan det kanske ses som ett I-landsproblem, men med tanke på vad vi möts av under festivalen så är det ju inte långt ifrån en krigszon, minus vapnen och döda människor (hittills), när man tänker efter! Oväsen och skräp och glassplitter och kanyler och mänsklig avföring… ja, det är vad vi möts av! Baksidan av festivalen!

Överkörda av politiker och klubben för inbördes beundran! Rättslösa i ett samhälle där det heter att vi har demokrati…

Det kan tyckas att jag är negativ, men jag skriver inte för att föra fram det positiva med festivalen utan visa på baksidan av den. Vi är överkörda vi boende i området! Vi behandlas som nödvändigt ont och tas i med tång. När vi ringer för att tala om något som inte är bra och som vi vill ändra på lyssnar ingen! I festivalledningens ögon är vi tydligen inte värda att tas hänsyn till!
Och tyvärr, herr *, dina löften är inte värda något i mina öron! Din värld ser inte riktig ut som min! Men du är välkommen att ta en titt om du vågar!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 december 2010 20:49

så funkar det att lägga upp bilder igen. Det var tack o lov inget fel på min dator utan det är antagligen någon inställning på webbläsaren som krånglar. Två datanissar har jag frågat och ingen vet varför... Men struntsamma, med en annan läsare ska ...

Av Åsa - 28 november 2010 15:11

Och dagen blev lyckad trots allt! Kanske just därför att jag inte förväntade mig något speciellt! Men å andra sidan att få gifta sig med den man älskar kan ju aldrig bli fel! Båda var vi rörda till tårar när vi gav varandra löftena! Vi tog kort u...

Av Åsa - 26 november 2010 19:11

...gäller det! Idag har jag klippt mig och provsminkat mig och sambon har varit med och kollat in var vi ska ta bilder. Jag har skrivit ut de sista festprogrammen och vi har varit och dukat. Nu hoppas jag att vi inte glömt något! Nervositeten h...

Av Åsa - 25 november 2010 20:25

Ja, nu är det snart dags! Klänning är fixad (har gått ner för mycket i vikt så vi fick sy på axelband1) och hänger hos min syster, maten är på gång, blombuketten beställd, fotograf fixad (sambons kompis), festprogrammen är nästan klara (bläcket i s...

Av Åsa - 17 november 2010 19:42

...eller ja... nästan ensam. Min stora lilla kille är hemma. Minstingen är hos mina föräldrar (ett kvarter bort) och den andra minstingen är hos farmor. Snällt gjort av sambon att fixa barnvakt när han är på svensexa!  Även om jag nu får (förhopp...

Ovido - Quiz & Flashcards