Alla inlägg den 16 december 2008

Av Åsa - 16 december 2008 18:25

Det har varit en hel del insändare i lokaltidningen om skolmatens kvalitet.

En del säger att det vi måste kräva en bättre kvalitet, andra säger att man inte ska lägga över ansvaret med maten på skolan! Av det jag förstått av insändarna, så är det alltså två grupper som står långt ifrån varandra. Men utesluter det ena verkligen det andra?

Vad äter man själv för mat när man har en lång arbetsdag? Inte äter man väl skräpmat? Men försöker väl äta bra och god mat om man kan?

Jag anser självklart att vi kan kräva bättre mat i skolan (framförallt för dagisbarnen!). Men jag anser också att man behöver lagad mat när man kommer hem!

Det finns barn som åker hemmifrån före sju och är hemma efter fem. Det är ju en lång dag för dom! Ska de klara sig bara på lite knäckebröd då, om maten inte har högre kvalitet än att den är knappt ätbar?

Ena gruppen tycker att man inte behöver bra lagad mat eftersom alla föräldrar måste se till att barnen ska ha lagad mat när de kommer hem sen! Kallar andra föräldrar som klagar på skolmaten för lata!

Jag har svårt att förstå detta! Jag lagar ju mat åt oss alla när jag arbetar, varje dag! Men jag vet att min son inte klarar sig utan mat på dagen när jag slutar 16-17-tiden på kvällen! Jag vill att min son ska ha ett bra och nyttigt mål mat på dagen! Det ska smaka bra och även om han inte gillar maten varje dag, så ska han ändå kunna äta något av den. Inget svårt egentligen, eftersom han älskar både potatis, ris och pasta. Men då bör det ju vara ätbart! Inte skinntorr potatis eller klibbig överkokt pasta!

Någon skrev att när hon var liten fick man minsann ta med sig egen mat hemmifrån för då fick man inte mat i skolan! Men hur relevant är det idag? Idag är det ju så att man får mat! Är det inte bättre att den är god och nyttig och barnen äter än att barnen väljer annat istället eller inget alls?

Och ja, jag skulle kunna tänka mig att skicka med min son mat till skolan då vet jag ju att han äter, att maten trots allt är bra och nyttig (OK - allt är reltaivt - men ni fattar säkert tanken)  -  men då får de sänka skatten också för jag betalar ju faktiskt för att de ska få lagad mat!

Jag kan också tänka mig att de skulle kunna ge kräm, gröt, nyponsoppa, yoghurt med smörgås eller liknande som alternativ till maten vissa dagar! OM det skulle göra att de fick bättre mat i övrigt!

Min son har haft sånn tur de första åren att han fått restaurangmat på dagis, dål dagislokalen varit granne med en restaurang. Han har fått god och nylagad mat varje dag! Han har lärt sig tycka om fisk och äter det mesta faktiskt. Tycker han inte om maten så äter han alltid lite potatis eller vad det nu serveras till. Tyvärr har den stängt nu och de får maten från ett centralkök. Förut fick de bara två grönsaker och trodde nu att det skulle bli mer grönsaker (inte för att han äter mer än gurka i princip, men i allfall...)men icke...

Enbart sämre alltså!

Nej, jag förstår inte de insändarnas kritik mot varandra! Jag lägger inte över maten på skolan,även om jag vet att det finns de som gör det. Men även om det finns föräldrar som gör det redan nu - vad spelar det då för roll om de lagar bättre mat! De föräldrana kommer sannolikt inte bry sig ändå om de så bara skulle få knäckebröd till lunch...


Jag tycker att det är viktigt att maten i skolan är bra! Lika viktigt som att jag erbjuder mina barn en lagad måltid när de kommer hem från skolan!

Ovido - Quiz & Flashcards